Hva er ekspertbistand?
Arbeidsgiver og arbeidstaker kan i noen tilfeller ha behov for ekstern hjelp for å finne løsninger for veien videre. Sykemeldte arbeidstakere har ofte sammensatte utfordringer og f.eks. kombinasjon av fysiske og psykiske plager kan for noen arbeidsgivere oppleves som utfordrende å håndtere.
Eksperten er en nøytral part som skal bidra til å kartlegge og avklare utfordringer på arbeidsplassen som fører til fravær, og foreslå tiltak som gjør arbeidstaker i stand til å utføre arbeid. Målet er at arbeidstaker skal komme tilbake til sitt arbeid, eller annet arbeid hos samme eller annen arbeidsgiver.
Hvem er det for?
Hvordan foregår det?
Ekspertbistand vil være et tett samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstaker får individuell oppfølging og det utarbeides en handlingsplan med utgangspunkt i arbeidstakers helse og arbeidsevne.
Målet er at arbeidstaker skal komme tilbake i sin stilling, over i en ny stilling, eller se på mulighet for jobbskifte eller kompetanseheving.
Hvem er eksperten?
• helhetlig sykefraværsoppfølging og tilrettelegging
• arbeidsevne- og arbeidsplassvurdering
• relasjoner og kommunikasjon på arbeidsplassen
• konflikthåndtering
• omstillingsarbeid
Reidun Følgesvold
Bedriftssykepleier/ HMS-rådgiver
920 53 420
reidun@mosaicmedical.no
Hanne Lende
Bedriftssykepleier/ HMS-rådgiver
45 83 47 83
Christine Hole
Fysioterapeut / HMS-rådgiver
45 83 47 83
christine@mosaicmedical.no